dinsdag 9 oktober 2007

Nu: gegarandeerd rendement van 50% of meer!

In nog geen twee weken tijd wordt er twee keer bekend dat een beleggingsfonds niet echt bestaan heeft. Ik doel hierbij op zowel het Golden Sun Resorts debacle als het vandaag ontmaskerde Royal Dubai. Beleggers werden verleidt met aantrekkelijke rendementen maar als het puntje bij paaltje komt, blijken de beheerders er met het geld van door te zijn.

Is het nu echt zo eenvoudig om de boel te flessen? Ja blijkt dus het antwoord. Een leuke uitdagende propositie is zo bedacht. Beetje vastgoed in een opkomende economie gecombineerd met aantrekkelijke vaste rendementen. Klop het verhaal op met een protserig kantoor en prachtige brochures, websites en reclamecampagnes. Het gevolg, heel Nederland hangt aan je lippen en je harkt binnen enkele weken al snel 10 tot 15 miljoen euro binnen. Houd vervolgens iedereen koest door een aantal maanden wat geld uit te keren en klaar is Clara.

Zolang je er maar voor zorgt dat de minimale inleg start vanaf € 50.000,- kun je er op vertrouwen dat niemand je controleert of lastige vragen stelt. Het is toch niet te geloven dat het allemaal zo simpel is? Bij alle gerenommeerde financiële instellingen is het hangen en wurgen om een product in de markt te zetten. Elk woordje en iedere zin wordt afgewogen en tot op de letter bediscussieerd met de compliance officer. Vervolgens wordt vanuit de AFM nog eens met een kritisch oog getoetst of de ontwikkelde uitingen wel aan de wet en regelgeving voldoen. Brochures bevatten ingewikkeld taalgebruik en zijn overspoeld met verplichte disclaimers en risicometers. Een gemiddelde consument snapt een brochure echt niet meer en financiële instellingen kunnen zich eigenlijk de moeite besparen om er nog een te ontwikkelen. Het is wellicht maar beter meteen de juridische prospectus voorleggen.

Ik durf te stellen dat consumenten gevoelig zijn voor aantrekkelijke en eenvoudig ogende proposities van kleinere onbekende partijen. Juist omdat veel brochures niet meer te begrijpen zijn en vooral omdat advertenties veelvuldig te zien zijn op de bekende en vertrouwde TV stations. Een commercial die regelmatig te zien is bij RTL Z of BusinessClass, ‘dat moet toch goed zitten?’Ongetwijfeld ben ik niet de enige die van mening is dat er snel ingegrepen moet worden. Het kan toch niet zo zijn dat er aan alle kanten wordt geïnvesteerd in een betere regulering van de markt en dat er aan de andere kant een doodeenvoudige methode is om de boel te flessen?

In het belang van de branche en consument zou ik willen pleiten voor de volgende maatregelen:
1. Onderwerp alle financiële producten aan hetzelfde toezicht, dus ongeacht de minimum inleg
2. Ontwikkel een procedure die mediapartijen moeten gebruiken om adverteerders te screenen
3. Geef financiële instellingen meer ruimte om een brochure helder en simpel te houden

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik had altijd al het vermoeden dat veel van die folders gewoon geen zuivere koek zijn...

Heb je toevallig ook een lijst van dat soort fondsen die WEL betrouwbaar zijn?

JCS zei

Op zich heb ik daar geen lijst van. Het is wel zo dat voor standaard beleggingsfondsen op de website www.fondsinformatie.nl een database is met informatiebestanden. Alle aanbieders van deze fondsen staan direct onder toezicht van de AFM. Het lastige van veel vastgoedfondsen is dat ze vanwege een instapdrempel van 50000 euro buiten dit toezicht van de AFM vallen. Dit is precies waar de frauduleuze gevallen ontstaan. Er wordt nu wel gesproken over het invoeren van een soort van keurmerk maar dat zal allemaal wel weer heel lang gaan duren