maandag 26 november 2007

Fortis OBAM overall winnaar Transparantie Barometer

Fortis OBAM en ABN Amro zijn als winnaars uit de bus gekomen uit de Transparantie Barometer 2007. Voor het derde achtereenvolgende jaar heeft Capgemini met de Transparantie Barometer onderzocht hoe het staat met de transparantie van de aangeboden beleggingsfondsen op de Nederlandse markt. Het onderzoek vond plaats onder ruim 80 toonaangevende internationale beleggingsfondsen die in Nederland te koop zijn. De resultaten van het omvangrijke onderzoek zijn gepresenteerd op de Dag van de Belegger.

De Transparantie Barometer beoordeelt in Nederland aangeboden fondsen op vier aspecten, te weten:
1. Beschikbaarheid van de informatie
2. Leesbaarheid van de informatie
3. Gebruikersgemak
4. Kwaliteit van de informatie

Belangrijkste conclusie is dat vooral de lokale spelers goed scoren. Het door MiFID gepredikte Europese level playing field is nog ver weg en ook de bereikbaarheid laat nog veel te wensen over.

Het belangrijkste doel van deze derde editie van het onderzoek is het geven van een overkoepelend beeld van de markt en het maken van een vergelijking tussen de verschillende aanbieders onderling. Dit jaar zijn voor het eerst naast de Nederlandse fondsaanbieders ook de belangrijke buitenlandse fondsaanbieders die in Nederland producten aanbieden bij het onderzoek betrokken.

Beste fonds: Fortis OBAM
Fortis OBAM komt uit het onderzoek als overall winnaar uit de bus. Zij wisten op vrijwel alle punten nagenoeg de maximale score te behalen. Tijdens de Dag van de Belegger ontving Bart Vemer, Global Head of Distribution Partners bij Fortis OBAM dan ook de Capgemini Transparency Award 2007 uit handen van Capgemini.

Beste service: ABN Amro
Bij ABN Amro vindt de belegger het meeste gebruikersgemak. De bereikbaarheid is uitstekend, de belegger wordt pro actief van relevante wijzigingen op de hoogte gehouden en vragen worden snel en accuraat beantwoord. Gerald Cartigny, Executive Director ABN AMRO AssetManagement ontving dan ook de Capgemini Transparency Award 2007 voor Customer Convenience.

Meer informatie, resultaten van het onderzoek en de individuele scores per fonds kunnen geraadpleegd worden op www.transparantiebarometer.nl.
De zoekmodule op deze website is speciaal beschikbaar gesteld door Fondsinformatie.NL.

Geen opmerkingen: